Het is een vreemd initiatief om de collecties van de Nationale Bank van België samen te brengen met die van de Deutsche Bundesbank. In de intro worden we gebombardeerd met begrippen als ‘democratie’, ‘waarden’, ‘onafhankelijkheid’, ‘sociale verantwoordelijkheid’ en andere redundante uitspraken  Als we al dit geklets vergeten, komen we bij het essentiële: een prachtige reis doorheen een zaal in de prachtige architectuur van de fifties met een vijftigtal werken van belangrijke kunstenaar

 

 

Étrange initiative que de mettre en dialogue les collections de la banque nationale belge et la Deutsche Bundesbank. Dans le petit mot d’intro on est bombardé de concepts justificatifs comme ‘démocratie ,‘’ valeurs’ ,’indépendance’,’ responsabilité sociale’ et autres redondances. Si on oublie tout ce charabia on n’en vient à l’essentiel : Un beau parcours dans superbe architecture des fifties avec une cinquantaine d’œuvres d’artistes clés de la période 1965-2010 ;pour vous convaincre voici quelques noms : Basetitz, Immendorff, Michel François, Lizène, de Keyzer, Kirkeby, Delahaut. Rien que du beau monde. les œuvres sont regroupés par thèmes comme ‘retour à la figuration’,’ idées de la nature’,’ la ville ‘ etc. Tout est gratuit y compris un petit catalogue très bien fait ce qui peut faire de cette expo un bon parcours initiatique et d’introduction pour ceux que l’art contemporain intéresse mais effraye un peu . Il y a également des visites guidées gratuites.

 

communiqué

Deux collections d’entreprise exposent pour la première fois

Au fil des années, la Deutsche Bundesbank et la Banque nationale de Belgique ont bâti chacune une collection d’art contemporain centrée sur les artistes de leur propre pays. Pour la première fois de leur histoire, elles en partagent aujourd’hui une part importante avec le grand public, le tout dans l’écrin rénové de la salle des guichets moderniste de l’institution, en plein centre de Bruxelles.

Entreprise d’intérêt public, gardienne de la monnaie depuis 1850 – et depuis plus de 20 ans, au sein de l’Union monétaire -, la Banque nationale entretient aussi, depuis 1972, une collection d’art belge contemporain qui est conservée dans ses bureaux du boulevard de Berlaimont à Bruxelles. Faute d’une vitrine adéquate –on n’entre pas dans une banque centrale comme dans un moulin -, cette collection n’avait encore jamais été montrée.

Des collections inédites, une architecture à découvrir

Depuis la deuxième moitié du siècle écoulé, les deux banques centrales ont eu à coeur de soutenir la création plastique contemporaine dans leur pays respectif. Attentives à l’art vivant, mais sans aucune considération marchande, elles ont toutes deux constitué des ensembles originaux et uniques en leur genre. Forte de quelques-uns des plus grands artistes qui ont animé la peinture européenne depuis les années 1980, tels Anselm Kiefer, Georg Baselitz, A.R. Penck ou Jörg Immendorff, la collection allemande rencontrera ici une sélection des talents singuliers – et trop rarement montrés – que la Banque nationale a encouragés au fil du temps, dont Michaël Matthys, Jacques Lizène, Ann-Veronica Janssens, Marthe Wéry ou Marianne Berenhaut, parmi bien d’autres

 

Bd du Berlaimont 3

Lu-SA. 10 – 6 h

gratuit

 

Het is een vreemd initiatief om de collecties van de Nationale Bank van België samen te brengen met die van de Deutsche Bundesbank. In de intro worden we gebombardeerd met begrippen als ‘democratie’, ‘waarden’, ‘onafhankelijkheid’, ‘sociale verantwoordelijkheid’ en andere redundante uitspraken  Als we al dit geklets vergeten, komen we bij het essentiële: een prachtige reis doorheen een zaal in de prachtige architectuur van de fifties met een vijftigtal werken van belangrijke kunstenaars uit de periode 1965-2010. Om u te overtuigen  hierbij een paar namen: Basetitz, Immendorff, Michel François, Lizène, de Keyzer, Kirkeby, Delahaut. De werken zijn gegroepeerd volgens thema’s zoals “terug naar de figuratie”, “ideeën over de natuur”, “de stad”, enz. Alles is gratis, inclusief een kleine catalogus die zeer goed is samengesteld, wat van deze tentoonstelling een goede introductie- en initiatietocht kan maken voor diegenen die geïnteresseerd zijn in hedendaagse kunst, maar moeite hebben om de eerste stappen te zetten. Er zijn eveneens gratis geleide rondleidingen

 

het communiqué

Twee bedrijfscollecties stellen voor het eerst tentoon

De Deutsche Bundesbank en de Nationale Bank van België bouwden respectievelijk sinds 1950 en 1972 een hedendaagse kunstcollectie uit, met een focus op kunstenaars uit hun land. Voor het eerst stellen de banken een significante selectie voor aan het grote publiek. De tentoonstelling vindt plaats in de gerenoveerde modernistische lokettenzaal van de Nationale Bank in het hart van Brussel.

Als instelling van algemeen nut beheert de Nationale Bank al sinds 1972 een hedendaagse kunstcollectie in haar kantoren aan de Berlaimontlaan in Brussel. Bij gebrek aan een geschikte exporuimte – je stapt niet zomaar binnen in een centrale bank – werd deze collectie nooit eerder aan het grote publiek vertoond.

Ongeziene collecties in een modernistische setting

Vanaf de tweede helft van de vorige eeuw namen beide centrale banken de ondersteuning van de artistieke creatie ter harte. Met aandacht voor levende kunst maar zonder commerciële overwegingen bouwden ze originele en verzamelingen op die uniek zijn binnen hun genre. Met kunstenaars die sinds de jaren 1980 de toon aangeven in de internationale schilderkunst zoals Anselm Kiefer, Georg Baselitz, A.R. Penck en Jörg Immendorff – gaat de Duitse collectie in dialoog met een aantal unieke maar weinig geëxposeerde talenten die de Nationale Bank van België ondersteunt: o.a. Michaël Matthys, Jacques Lizène, Ann-Veronica Janssens, Marthe Wéry, Marianne Berenhaut en vele anderen.

Berlaimontlaan 3 Brussel

Ma-Za 10-6

gratis