Zeker niet de aangenaamste tentoonstellingsruimte, en ook niet de ruimte die veel achtergrond informatie verschaft aan de recensenten, maar toch ga ik er naar tentoonstellingen kijken.
Het waarom van die bezoeken? De programmatie lokale kunstenaars die jeugdsentiment oproepen: Pjeroo Roobjee, Frank Liefooghe, Camiel Van Breedam en binnenkort, Jean-Marie Bottequin. Stuk voor stuk mensen die door het leven van mijn dagelijks levensradar zijn verdwenen, maar die bij terugzien, veel herinneringen oproepen.
Camiel Van Breedam is mij bekend van één van mijn vorige levens: een leven als jazzrecensent. Het aantal jazzclubs, -festivals en -concerten, in binnen en buitenland, die ik heb afgelopen is niet te tellen, en het is tijdens die jazzavonden (en namiddagen) dat ik Camiel – trombonist en leider van de Fondy Riverside Bullet Band – heb leren kennen; in hun jazzclub, het Veerhuis aan de Rupel, maar ook bij optredens in andere clubs en festivals.
Van de man die steeds volledig in het rood gekleed rondloopt (overjas en hemd, maar ook ondergoed, sokken en schoenen; de Boomse kunstenaar gaat al veertig jaar in het rood door het leven: Rond mijn dertigste heb ik beslist om niets anders meer te dragen dan rood. Om de een of andere gekke reden draagt iedereen grijze kleren, rijdt in een grijze wagen en droomt zelfs grijs. Daartegen wil ik me afzetten. Er ontbreekt kleur in ons dagelijkse leven) verneem ik dat hij ook nog beeldhouwer is.
Het zijn die beeldhouwwerken die je nu kunt bewonderen in de Zebra
Geen beeldhouwwerken a la Rodin of Camille Claudel, maar persoonlijke, hedendaagse “constructies”. Zijn assemblages, soms groot en overvloedig, of abstract en minimaal, leuke kunstwerkjes in mooie houten kastjes. Invloeden en inspiratie komen onder meer van: het loodgietersatelier van zijn vader, de Rupelstreek en de steenbakkerijen, Paul Klee, etnische kunst, indianen, Joseph Cornell, de Russische avant-garde, Chaïm Soutine, Oskar Schlemmer, Bauhaus, De Stijl, dromen, nachtmerries en ROOD.
Alles samen, leuke werken – en werkjes – die een bezoek aan Zebra zeker rechtvaardigen; zeker als ik erbij vermeld dat bezoek gratis is.
Wat zegt Zebrastraat
Camiel Van Breedam (°Boom 29/06/1936) maakte in 1956 zijn eerste werken: reliëfs en kleine zinken beelden. Later volgden assemblages, collages, objecten, beelden, environments … tentoongesteld op vele plaatsen in binnen- en buitenland.
Invloeden en inspiratie komen onder meer van: het loodgietersatelier van zijn vader, de Rupelstreek en de steenbakkerijen, Paul Klee, etnische kunst, Indianen, Joseph Cornell, de Russische avant-garde, Chaïm Soutine, Oskar Schlemmer, Bauhaus, De Stijl, dromen, nachtmerries en ROOD.
Zijn sociaal engagement vormt de rode draad en het bindend element.
Open
Woensdag tot zondag 14:00 tot 18:00 uur
Concert
Fondy Riverside Bullet Band speelt in Zeebrastraat Vrijdag 2 maart