Ik heb van de tentoonstelling in de Sint-Pietersabdij kunnen genieten. En dit geldt zowel voor de presentatie en de lay-out van de tentoonstelling als voor de getoonde werken.
De tentoonstelling begint met polaroids waarin de illustrator zijn dagelijks leven van de laatste twee jaren toont en die getuigen van zijn openbaar leven.
Vervolgens dring je binnen in zijn innerlijk, persoonlijk leven. Hier ziet men verschillende facetten van de kinderjaren op ouderlijke boerderij van de kunstenaar. Het is een overlapping van herinneringen en imaginaire fantazieën. En luisterend naar de audio-guides (in het Westvlaams) kan men perfect de confrontatie herbeleven van de kinderlijke verbeelding met de volwassen werkelijkheid. Het is toch al lang geweten dat de mannen grote kinderen blijven.
Uiteindelijk komen we bij de tentoonstelling van de schilderijen en tekeningen van Carl Cneut. De grote kracht, de rijkdom van zijn werk ligt in de compositie van zijn tekeningen. Zijn werk verwijst naar illustere Vlaamse schilders zoals Jheronimus Bosch, Pieter Breughel of James Ensor, maar blijft toch zeer origineel met zijn gestileerde personages en zijn kleurenpalet. Voor de duur van de tentoonstelling, heeft Carl Cneut zijn atelier naar de Sint- Pietersabdij verplaatst en tijdens een kort onderhoud beweert hij, in alle bescheidenheid, geen kunstenaar te zijn maar een ambachtsman.
Als men het bij het concept houdt van de hedendaagse kunst, onderhouden door curatoren, galeriehouders en verzamelaars, dan is een kunstwerk een unieke creatie, die volgens Jan Hoet, moeilijk mag (moet ?) zijn en zelfs niet uit te leggen, kortom het moet ontoegankelijk zijn of het is geen kunst. Men moet iets tonen of maken waar niemand nog had aan gedacht.
Maar is het nog toegestaan om gewoon te genieten van de schoonheid van een werk, te genieten, zonder zijn hersens te moeten pijnigen, van een prachtige tekening of een mooi doek, gecharmeerd worden door de esthetiek van een schilderij zonder te moeten zoeken naar de dubbele of driedubbele bodems ?
Het werk van de ambachtsman is voor de puristen slechts een geïndustrialiseerd product, dat men onbeperkt kan reproduceren. Carl Cneut is decorateur, en zijn tekeningen en schilderijen verwijzen naar de teksten die ze opluchten of begeleiden; zijn creaties zijn niet vrij en moeten binnen het min of meer opgelegde kader van het boek blijven.
Maar als zijn werken geen kunst zijn, kan iemand me dan vertellen waarom acteurs musici en zangers wel als kunstenaars beschouwd worden, terwijl ze alleen maar de interpretatie brengen van werken van andere schrijvers of componisten.
Mijn besluit is dat Carl Cneut een ware kunstenaar is en daarbij ook nog één van de beste illustrators, die waarschijnlijk beter gekend is in het buitenland dan in België. Deze tentoonstelling is dan ook de ideale plaats en het ideale moment om hem te leren kennen en waarderen.
De mededeling van het museum
Van 2 december 2014 tot 10 mei 2015 verovert de gevierde boekillustrator Carll Cneut de tentoonstellingszalen van de Sint-Pietersabdij. De tentoonstelling In my Head biedt je de mogelijkheid om door te dringen tot in het hoofd van de kunstenaar waar de verbeelding hoogtij viert.
Je maakt er niet alleen kennis met het rijke oeuvre van de illustrator maar ook met zijn dagdagelijkse realiteit. De polaroids die Cneut iedere dag gedurende twee jaar nam, maken duidelijk dat het leven van een illustrator veel meer inhoudt dan dagen spenderen achter een tekentafel. En dat is niet alles. Een audioguide met teksten die speciaal voor de gelegenheid door dorpsgenoten Wouter Deprez en Carll Cneut werden geschreven, brengt je terug naar waar alles begon en toont je de roots van de kermis waaraan het denkproces van de gevierde illustrator vaak doet denken.
Als kers op de taart verhuist Carll zijn werkkamer voor de duur van de tentoonstelling naar de Sint-Pietersabdij. Wie geluk heeft, kan de kunstenaar in hoogsteigen persoon aan het werk zien in zijn atelier!
Practisch
Open van 10 tot 18 uur. Gesloten op maandag.
Ook geopend op 26 december, Paasmaandag, Pinkstermaandag en de eerste maandag van de Gentse Feesten.
Gesloten op 24, 25, 31 december en 1 januari.
6€
St Pietersabdij
St Pietersplein , Gent
In My Head
L’exposition présentée à l’abbaye Saint-Pierre, m’a beaucoup plu. Et ceci vaut aussi bien pour la présentation ou le lay-out de l’exposition que pour les œuvres exposées.
L’exposition débute par des polaroïds dans lesquels le décorateur (l’artiste) montre ses différentes activités durant les deux dernières années, qui témoignent de sa vie extérieure et publique.
Ensuite on rentre dans ce qui est sa vie intérieure, privée. Cette partie montre différentes facettes de la vie vécue par l’artiste durant son enfance dans la ferme familiale. C’est un mélange de souvenirs d’enfance et de fantaisie en écoutant les audioguides, on peut parfaitement revivre le monde fou où l’imagination enfantine est confrontée à la réalité adulte. C’est bien connu que les hommes restent de grands enfants.
On arrive enfin à l’exposition des peintures et dessins de Carl Cneut. La grande force, la richesse de son œuvre réside dans la composition de ses dessins. Son travail se réfère à d’illustres peintres flamands tels que Jheronimus Bosch, Pieter Breughel ou James Ensor, mais reste malgré tout fort original par ses personnages stylisés et ses couleurs pastels.
Le temps de l’exposition, Carl Cneut a installé son atelier à l’Abbaye Saint-Pierre et, durant un bref entretien, il met dit (trop modeste) être artisan et non pas artiste.
Bien sûr, si on réfère au concept contemporain de l’art, entretenu par des curateurs, galeristes et collectionneurs, l’œuvre d’art est une création unique, qui peut être (doit être ?) difficile et même inexplicable selon J. Hoet. Bref il doit être inaccessible sans quoi ce n’est pas de l’art. Il faut fabriquer ou montrer quelque chose d’extravagant et à quoi personne n’avait encore pensé.
Mais est-il encore permis de tout simplement apprécier la beauté d’une œuvre, de jouir, sans se casser les méninges, d’un beau dessin ou d’une belle toile, d’être charmé par l’esthétique d’un tableau sans devoir chercher les deuxième, troisième ou nième degrés ?
Le travail de l’artisan, pour les puristes, n’est qu’un produit industrialisé que l’on peut reproduire indéfiniment. Bien sûr Carl Cneut est décorateur et ses dessins et peintures se rapportent toujours aux textes qu’ils enluminent ; sa création n’est donc pas tout à fait libre et doit rester dans le cadre plus ou moins imposé par le texte. Mais si ses réalisations ne sont pas de l’art, peut-on me dire à quel titre acteurs, musiciens et chanteurs sont considérés comme artistes, alors qu’ils ne font qu’interpréter indéfiniment des œuvres écrites par d’autres écrivains ou compositeurs.
En conclusion, Carl Cneut est un véritable artiste en plus d’être un des meilleurs décorateurs du moment, probablement plus apprécié à l’étranger qu’en Belgique. Cette exposition est le moment et l’endroit idéal pour apprendre à le connaître et l’apprécier.
L’annonce du Musée
Du 2 décembre 2014 au 10 mai 2015 l’illustrateur de livres célèbré Carll Cneut présente son oeuvre dans les salles d’exposition de l’abbaye Saint-Pierre. Une présentation unique, en primeur. In my Head vous donne l’occasion de découvrir un aperçu de ce qui se passe dans la tête de l’artiste lorsqu’il est au travail et ou la fantaisie ne connait pas de fin.
Infos pratiques
6€
Tous les jours, sauf le lundi, de 10h à 18h.
Egalement ouvert le 26 décembre, le lundi de Pâques et le lundi de Pentecôte.
Fermé le 24, 25 et 31 décembre et le 1er janvier.
Gand, Place Saint-Pierre