Tot 16 oktober loopt in het Museum Mayer van den Bergh de tentoonstelling Goddelijke interieurs. Interieurzichten van kerken zijn vanaf het einde van de 16de en in de hele 17de eeuw een gegeerd genre, want na de Beeldenstorm is is het niet meer toegelaten afbeeldingen van heiligen te tonen of te maken. De decoratieve waarde van de werken en hun gering formaat speelt hier ook een belangrijke rol in.
Tot 16 oktober loopt in het Museum Mayer van den Bergh de tentoonstelling Goddelijke interieurs. Interieurzichten van kerken zijn vanaf het einde van de 16de en in de hele 17de eeuw een gegeerd genre, want na de Beeldenstorm is is het niet meer toegelaten afbeeldingen van heiligen te tonen of te maken. De decoratieve waarde van de werken en hun gering formaat speelt hier ook een belangrijke rol in.
Hans Vredeman de Vries en Hendrik I van Steenwijck zijn de grondleggers van deze architectuurschilderkunst.
In de plaats van hier een lange grootsprakerige of academische beschrijving te geven laat wij u liever enkele detailfoto’s zien van deze kerkinterieurs. U kunt zien dat de kerken er heel anders uitzien dan wat wij gewoon zijn: weinig of geen stoelen, een plaats waar armen en welstellende zich ontmoeten, al dan niet vergezeld van hun honden. Ook de bevloering is dikwijls opmerkelijk: een rijke schakering van vloertegels.
Wel degelijk een interessante tentoonstelling die op zich misschien niet echt een verplaatsing waart is, maar het Mayer van Den Bergh museum heeft nog voldoende ander schatten die een bezoek toch wel kunnen verrechtvaardigen.
Commentaar van het museum
Deze zomer gooit het museum de poorten van de 17de-eeuwse kerken wagenwijd open. De unieke tentoonstelling ‘Goddelijke interieurs’ leidt u met eeuwenoude architectuurschilderijen en een wandeling door de stad binnen in de Antwerpse kerken uit de tijd van Rubens.
Meesterwerkjes in perspectief
De 16de eeuw was voor de katholieke kerk een van de woeligste periodes uit de geschiedenis. De Beeldenstorm raasde in 1566 door Antwerpen en afbeeldingen van heiligen in de kerk waren sindsdien not-done. Kunstenaars legden zich toe op een nieuwe stijl en schilderden het portret van de kerk: goddelijke interieurs. Deze meesterwerkjes in perspectief van onder meer Hans Vredeman de Vries en Hendrik van Steenwijck geven een unieke kijk op het dagelijkse leven in de Antwerpse kerken, 400 jaar geleden.
De kerk: gebedshuis en ontmoetingsruimte
De expo toont hoe de Sint-Carolus Borromeuskerk eruit zag voor de grote brand, hoe de kathedraal werd heringericht na het calvinistisch bewind en hoe die gebruikt werd om te netwerken, te feesten, te roddelen, te bedelen en zelfs te spelen. Een kerk was niet alleen een gebedshuis, maar ook een ontmoetingsruimte. En de architectuurschilder – de fotograaf avant-la-lettre – was de bevoorrechte getuige.
Speciaal voor de ‘Goddelijke interieurs’ nam het muziekensemble graindelavoix nieuw werk op. Het is in primeur te horen op de tentoonstelling en speelt een essentiële rol in de beleving ervan.
Praktisch
Een ticket voor de expo geeft ook toegang tot de kerken op de wandeling. Ook de app die de wandeling begeleidt, is gratis te downloaden voor smartphones. Lees hier meer over de app
Van 17 juni t/m 16 oktober 2016
Museum Mayer van den Bergh, Lange Gasthuisstraat 19, 2000 Antwerpen
Toegang: € 8 / 6
Jusqu’au 16 octobre, on peut voir au Musée Mayer van den Bergh l’exposition Intérieurs Divins. Les vues intérieures des églises sont fort recherchées depuis la fin du 16ème et 17ème siècle, car depuis la crise iconoclaste il n’est plus permis de montrer ou produire des effigies de saints. La valeur décorative de ces œuvres et leur taille réduite ont également contribués au succès de ces peitures.
Hans Vredeman de Vries en Hendrik I van Steenwijck sont les fondateurs de cette peinture architecturale.
À la place d’une description grandiloquente ou académique, nous préférons montrer quelques photos de détails de ces intérieurs d’églises.
Vous pouvez vous rendre compte que l’intérieur des églises ont une apparence fort différente de ce que nous connaissons: peu ou pas de chaises, ou pauvres et riche se côtoient, parfois accompagnés de leurs chiens. Le sol aussi est souvent remarquable : dallage à dessins variés.
Une exposition somme toute intéressante qui, en soi, ne justifie peut-être pas un déplacement, mais le Musée Mayer van Den Bergh a bien d’autres trésors qui peuvent rendre la visite fort attrayante.
Que dit le musée
Cet été le musée vous ouvre les portes des églises du 17ième siècle. L’exposition ‘Intérieurs divins’ vous fait découvrir grâce aux tableaux d’architecture et un parcours à travers la ville, les églises anversoises de l’époque de Rubens.
De petits chefs-d’œuvre de perspective
Le 16ième siècle fut pour l’église catholique l’une des périodes les plus turbulentes de son histoire. La crise iconoclaste sévit à Anvers en 1566 et les représentations de saints dans les églises furent détruites. Des artistes se consacrèrent alors à un style nouveau pour peindre le portrait des églises. Ces petits chefs-d’œuvre de perspective, entre autres de Hans Vredeman de Vries et de Hendrik van Steenwijck, offrent un regard unique sur la vie quotidienne dans les églises d’Anvers, il y a 400 ans.
L’église : lieu de prière et de rassemblement
L’expo montre l’intérieur de l’église Saint Charles-Borromée avant le grand incendie de 1718, comment la cathédrale fut réaménagée après la période calviniste et comment les églises furent utilisées pour créer des réseaux sociaux, pour fêter, pour ragoter, pour mendier et même pour jouer. L’église était non seulement un lieu de prière, mais aussi un lieu de rencontre. Et le peintre d’architecture – photographe avant la lettre – en était le témoin privilégié.
Intérieurs d’église en musique
Tout spécialement pour ‘Intérieurs divins’, l’ensemble de musique ancienne graindelavoix a enregistré de la musique d’époque inédite à ce jour. On peut l’entendre en primeur à l’exposition et elle joue un rôle essentiel dans la compréhension et le ressenti de l’exposition.
En pratique
Le billet d’entrée pour l’expo vous donne également accès aux églises sur le parcours. Cette appli accompagnant le parcours peut être téléchargée gratuitement.
Du 17 juin au 16 octobre 2016
Lieu : Musée Mayer van den Bergh (Lange Gasthuisstraat 19, 2000 Anvers)
Entrée : € 8 / 6