Met Harry Gruyaert (Antwerpen 1941) bevinden we ons in een heel ander register dan dat van de zeer intense en persoonlijke fotografie van Eyes Wide Shut in de Botanique.
Hier gaat het over fotojournalistiek en zijn zeer strikte ethische codes: objectiviteit, respect, eenvoud, geen enscenering, geen manipulatie, helderheid, een zekere terughoudendheid en afstand tot het onderwerp.
Met Harry Gruyaert (Antwerpen 1941) bevinden we ons in een heel ander register dan dat van de zeer intense en persoonlijke fotografie van Eyes Wide Shut in de Botanique.
Hier gaat het over fotojournalistiek en zijn zeer strikte ethische codes: objectiviteit, respect, eenvoud, geen enscenering, geen manipulatie, helderheid, een zekere terughoudendheid en afstand tot het onderwerp.
Gruyaert verliet zijn geboortestad vijftig jaar geleden om al snel een van de pioniers van de kleurenfotografie te worden (met William Eggleston en Stephen Shore) . Uiteraard in Kodachrome met zijn warme en verzadigde kleuren. Hij sloot zich aan bij het bureau Magnum, dat in die tijd nog zeer ingegraven was in documentaire fotografie, en hij bracht er een meer persoonlijke en poëtische visie aan.
Net als Breugels schilderijen wemelen de foto’s van Gruyaert van kleine details en tafereeltjes die op hun beurt weer ‘schilderijen in het schilderij’ vormen. U kunt zich uren laten meeslepen door deze beelden.
De mededeling van het FOMU
Harry Gruyaert (Antwerpen, °1941) is een van ’s lands bekendste fotografen. Met deze retrospectieve schetst het FOMU een rijk en verrassend beeld van zijn oeuvre. Gruyaert is een van de pioniers van de kleurenfotografie en sinds 1982 vooraanstaand lid van het gerenommeerde fotoagentschap Magnum.
Centraal in de tentoonstelling staan zijn meest iconische beelden. Elke foto onthult een eigen, uniek universum, opgebouwd met een feilloos gevoel voor kleur, licht en compositie. Gruyaert trekt de wereld rond, voortgestuwd door een niet aflatende zoektocht naar de schoonheid van het alledaagse.
Gruyaerts poëtische vertelkracht komt ook voluit tot zijn recht in drie reeksen. Rivages (2003) bundelt beelden waarin de horizon en de zee centraal staan. Het recent uitgegeven East West (2017) confronteert het kleurenpalet van Moskou in 1989 met dat van Las Vegas en Los Angeles in 1981. Het conceptuele TV Shots (1974) beschouwt Gruyaert zelf als zijn meest journalistieke werk en is in FOMU te zien als een video-installatie.
Het meesterlijk gebruik van kleurenfotografie – met zijn geliefde Kodachrome film – is Gruyaerts handelsmerk. De tentoonstelling in het FOMU toont echter ook zijn veelzijdigheid en focust op enkele zelden geziene kanten van zijn carrière: vroeg zwart-witwerk, een modecampagne voor Hermès, covers van Penguin pocketuitgaves van Georges Simenon, een hommage aan filmmaker Michelangelo Antonioni, familiefoto’s en uiteenlopende opdrachtfotografie.
De tentoonstelling Harry Gruyaert – Retrospectieve biedt een compleet overzicht van een gevierde carrière. Het is een poëtische vertelling waarbij kleur en licht de hoofdrollen spelen, waar fotografie zich van haar beste kant laat zien en de “voorwaarden voor een wonder” schept
Practisch
FOMU – Fotomuseum Antwerpen
Waalsekaai 47
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 242 93 00 (algemeen) | +32 (0)3 242 93 20 (reservaties)
info@fomu.be
Maandag: gesloten (uitgezonderd op feestdagen)
Dinsdag: 10 tot 18 uur
Woensdag: 10 tot 18 uur
Donderdag: 10 tot 18 uur
Vrijdag: 10 tot 18 uur
Zaterdag: 10 tot 18 uur
Zondag: 10 tot 18 uur
Het FOMU is uitzonderlijk open op: paasmaandag 02.04.2018 en pinkstermaandag 21.05.2018
10€
Avec Harry Gruyaert (Anvers 1941) on se trouve dans un tout autre registre que celui de la photographie ultra-personnelle de Eyes Wide Shut au Botanique.
Ici, il s’agit de photojournalisme avec son côté éthique très strict : objectivité, respect, compréhension immédiate, pas de mise en scène, pas de manipulations, clarté, une certaine retenue et distance par rapport au sujet.
Gruyaert a quitté sa ville natale très tôt pour devenir rapidement un des pionniers de la couleur (avec William Eggleston et Stephen Shore) avec son film ‘fétiche’ Kodachrome et ses couleurs chaudes et saturées. Il rejoint l’agence Magnum, à l’époque encore très versée dans la photographie documentaire, et y apporte une touche plus personnelle et poétique.
Telles que les tableaux de Breughel, les photographies de Gruyaert grouillent de petits détails qui à leur tour forment des tableaux dans le tableau. On peut passer des heures à se laisser emporter par ces images.
L’annonce du FOMU
Harry Gruyaert (Anvers, °1941) est un des photographes les plus célèbres du pays. À travers cette rétrospective, le FOMU esquisse une image riche et surprenante de son œuvre. Gruyaert est un des pionniers de la photographie couleur et, depuis 1982, un membre éminent de l’agence photo renommée Magnum.
L’exposition s’articule autour de ses clichés les plus emblématiques. Chaque photo dévoile un univers propre et unique, construit avec une maîtrise de la couleur, de la lumière et de la composition. Gruyaert parcourt le monde, animé par une quête incessante de la beauté du quotidien.
La puissance narrative poétique de Gruyaert s’exprime pleinement dans trois séries. Rivages (2003) rassemble des clichés avec l’horizon et la mer au premier plan. East West (2017), publiée récemment, oppose la palette de couleurs de Moscou en 1989 à celle de Las Vegas et de Los Angeles en 1981. La conceptuelle TV Shots (1974) est considérée par Gruyaert lui-même comme son œuvre la plus journalistique et est visible au FOMU sous forme d’installation vidéo.
L’utilisation magistrale de la photographie couleur – avec son film Kodachrome de prédilection – est la marque de fabrique de Gruyaert. L’exposition au FOMU montre cependant aussi sa polyvalence et se concentre sur certains aspects relativement méconnus de sa carrière : ses débuts en noir et blanc, une campagne de mode pour Hermès, les couvertures des éditions Penguin de poche de Georges Simenon, un hommage au cinéaste Michelangelo Antonioni, des clichés de famille et différentes photos sur commande.
L’exposition Harry Gruyaert – Rétrospective dresse un tableau exhaustif d’une illustre carrière. Ce « moment poétique » sous-tend l’œuvre de Harry Gruyaert pour qui photographier permet de faire surgir les conditions d’un émerveillement.
Curateurs : Rein Deslé et Joachim Naudts
INFORMATIONS PRATIQUES
FOMU – Fotomuseum provincie Antwerpen
Waalsekaai 47
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 242 93 00
info@fomu.be
Ouvert du mardi au dimanche de 10 heures à 18 heures.
Fermé le lundi, sauf les jours fériés (les lundis 17 avril, 1 mai et 5 juin 2017).
€ 10 tarif plein
Met Harry Gruyaert (Antwerpen 1941) bevinden we ons in een heel ander register dan dat van de zeer intense en persoonlijke fotografie van Eyes Wide Shut in de Botanique.
Hier gaat het over fotojournalistiek en zijn zeer strikte ethische codes: objectiviteit, respect, eenvoud, geen enscenering, geen manipulatie, helderheid, een zekere terughoudendheid en afstand tot het onderwerp.
Gruyaert verliet zijn geboortestad vijftig jaar geleden om al snel een van de pioniers van de kleurenfotografie te worden (met William Eggleston en Stephen Shore) . Uiteraard in Kodachrome met zijn warme en verzadigde kleuren. Hij sloot zich aan bij het bureau Magnum, dat in die tijd nog zeer ingegraven was in documentaire fotografie, en hij bracht er een meer persoonlijke en poëtische visie aan.
Net als Breugels schilderijen wemelen de foto’s van Gruyaert van kleine details en tafereeltjes die op hun beurt weer ‘schilderijen in het schilderij’ vormen. U kunt zich uren laten meeslepen door deze beelden.
De mededeling van het FOMU
Harry Gruyaert (Antwerpen, °1941) is een van ’s lands bekendste fotografen. Met deze retrospectieve schetst het FOMU een rijk en verrassend beeld van zijn oeuvre. Gruyaert is een van de pioniers van de kleurenfotografie en sinds 1982 vooraanstaand lid van het gerenommeerde fotoagentschap Magnum.
Centraal in de tentoonstelling staan zijn meest iconische beelden. Elke foto onthult een eigen, uniek universum, opgebouwd met een feilloos gevoel voor kleur, licht en compositie. Gruyaert trekt de wereld rond, voortgestuwd door een niet aflatende zoektocht naar de schoonheid van het alledaagse.
Gruyaerts poëtische vertelkracht komt ook voluit tot zijn recht in drie reeksen. Rivages (2003) bundelt beelden waarin de horizon en de zee centraal staan. Het recent uitgegeven East West (2017) confronteert het kleurenpalet van Moskou in 1989 met dat van Las Vegas en Los Angeles in 1981. Het conceptuele TV Shots (1974) beschouwt Gruyaert zelf als zijn meest journalistieke werk en is in FOMU te zien als een video-installatie.
Het meesterlijk gebruik van kleurenfotografie – met zijn geliefde Kodachrome film – is Gruyaerts handelsmerk. De tentoonstelling in het FOMU toont echter ook zijn veelzijdigheid en focust op enkele zelden geziene kanten van zijn carrière: vroeg zwart-witwerk, een modecampagne voor Hermès, covers van Penguin pocketuitgaves van Georges Simenon, een hommage aan filmmaker Michelangelo Antonioni, familiefoto’s en uiteenlopende opdrachtfotografie.
De tentoonstelling Harry Gruyaert – Retrospectieve biedt een compleet overzicht van een gevierde carrière. Het is een poëtische vertelling waarbij kleur en licht de hoofdrollen spelen, waar fotografie zich van haar beste kant laat zien en de “voorwaarden voor een wonder” schept
Practisch
FOMU – Fotomuseum Antwerpen
Waalsekaai 47
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 242 93 00 (algemeen) | +32 (0)3 242 93 20 (reservaties)
info@fomu.be
Maandag: gesloten (uitgezonderd op feestdagen)
Dinsdag: 10 tot 18 uur
Woensdag: 10 tot 18 uur
Donderdag: 10 tot 18 uur
Vrijdag: 10 tot 18 uur
Zaterdag: 10 tot 18 uur
Zondag: 10 tot 18 uur
Het FOMU is uitzonderlijk open op: paasmaandag 02.04.2018 en pinkstermaandag 21.05.2018
10€
Avec Harry Gruyaert (Anvers 1941) on se trouve dans un tout autre registre que celui de la photographie ultra-personnelle de Eyes Wide Shut au Botanique.
Ici, il s’agit de photojournalisme avec son côté éthique très strict : objectivité, respect, compréhension immédiate, pas de mise en scène, pas de manipulations, clarté, une certaine retenue et distance par rapport au sujet.
Gruyaert a quitté sa ville natale très tôt pour devenir rapidement un des pionniers de la couleur (avec William Eggleston et Stephen Shore) avec son film ‘fétiche’ Kodachrome et ses couleurs chaudes et saturées. Il rejoint l’agence Magnum, à l’époque encore très versée dans la photographie documentaire, et y apporte une touche plus personnelle et poétique.
Telles que les tableaux de Breughel, les photographies de Gruyaert grouillent de petits détails qui à leur tour forment des tableaux dans le tableau. On peut passer des heures à se laisser emporter par ces images.
L’annonce du FOMU
Harry Gruyaert (Anvers, °1941) est un des photographes les plus célèbres du pays. À travers cette rétrospective, le FOMU esquisse une image riche et surprenante de son œuvre. Gruyaert est un des pionniers de la photographie couleur et, depuis 1982, un membre éminent de l’agence photo renommée Magnum.
L’exposition s’articule autour de ses clichés les plus emblématiques. Chaque photo dévoile un univers propre et unique, construit avec une maîtrise de la couleur, de la lumière et de la composition. Gruyaert parcourt le monde, animé par une quête incessante de la beauté du quotidien.
La puissance narrative poétique de Gruyaert s’exprime pleinement dans trois séries. Rivages (2003) rassemble des clichés avec l’horizon et la mer au premier plan. East West (2017), publiée récemment, oppose la palette de couleurs de Moscou en 1989 à celle de Las Vegas et de Los Angeles en 1981. La conceptuelle TV Shots (1974) est considérée par Gruyaert lui-même comme son œuvre la plus journalistique et est visible au FOMU sous forme d’installation vidéo.
L’utilisation magistrale de la photographie couleur – avec son film Kodachrome de prédilection – est la marque de fabrique de Gruyaert. L’exposition au FOMU montre cependant aussi sa polyvalence et se concentre sur certains aspects relativement méconnus de sa carrière : ses débuts en noir et blanc, une campagne de mode pour Hermès, les couvertures des éditions Penguin de poche de Georges Simenon, un hommage au cinéaste Michelangelo Antonioni, des clichés de famille et différentes photos sur commande.
L’exposition Harry Gruyaert – Rétrospective dresse un tableau exhaustif d’une illustre carrière. Ce « moment poétique » sous-tend l’œuvre de Harry Gruyaert pour qui photographier permet de faire surgir les conditions d’un émerveillement.
Curateurs : Rein Deslé et Joachim Naudts
INFORMATIONS PRATIQUES
FOMU – Fotomuseum provincie Antwerpen
Waalsekaai 47
2000 Antwerpen
T: +32 (0)3 242 93 00
info@fomu.be
Ouvert du mardi au dimanche de 10 heures à 18 heures.
Fermé le lundi, sauf les jours fériés (les lundis 17 avril, 1 mai et 5 juin 2017).
€ 10 tarif plein