
De tentoonstelling ” KHOROS” van Berlinde De Bruyckere in BOZAR dompelt ons onder in een universum van “pathos” en “Eros & Thanatos”. De Gentse kunstenares geniet van een gevestigde internationale reputatie, maar had nog niet eerder in de hoofdstad tentoongesteld.
“Pathos” beroept zich op de emotie van de toeschouwer en Berlinde De Bruyckere opent haar hele register en beheerst alle kneepjes van het vak. Persoonlijk word ik minder aangetrokken door deze emotionele overdose, deze soms morbide theatraliteit. Trop is te veel. Het is echter onmogelijk om onverschillig te blijven tegenover haar viscerale werken. De tentoonstelling in BOZAR windt er geen doekjes om, dat is onmiskenbaar. Ze is indrukwekkend en perfect georganiseerd, met een directe, “in your face” aanpak zonder veel subtiliteit. De kunstenares zelf bevestigt: “Ik wil mensen raken waar ze bang zijn om geraakt te worden. Mijn werken dwingen je om naar iets te kijken dat je misschien niet wilt zien.”
Kortom, het is een fascinerende, intrigerende en destabiliserende reis, die van de toeschouwer een vermogen vereist om deze overdaad aan vaak rauwe pathos te overstijgen.
BOZAR had het uitstekende idee om de kunstenares uit te nodigen om in dialoog te treden met andere makers. Berlinde De Bruyckere legt verbanden met Pasolini, Patti Smith en Peter Buggenhout (haar echtgenoot), allemaal kunstenaars die thema’s als de menselijke conditie, de dood en het lijden durven aan te snijden.
U begrijpt het al, deze tentoonstelling is niet voor gevoelige zielen.
Als u op zoek bent naar een opkikker na Khoros Berlinde de Bruyckere, raad ik u de andere tentoonstelling in Bozar aan, “When We See Us”, die bruist van spontaniteit en panafrikaanse vreugde
L’exposition ” KHOROS” de Berlinde de Bruyckere au BOZAR nous plonge dans un univers de “pathos”, et d'”Éros & Thanatos”. L’artiste gantoise jouit d’une renommée internationale bien établie mais n’avait pas encore exposé dans la capitale.
« Pathos » en appelle à l’émotion du spectateur et Berlinde de Bruyckere ouvre tout son registre et maitrise toutes les ficelles. Personnellement, je suis moins attiré par cet overdose émotionnel, cette théâtralité parfois morbide. Trop est teveel. Cependant, il est impossible de rester indifférent face à ses œuvres viscérales. L’exposition au BOZAR ne fait pas dans la dentelle, c’est indéniable. Elle est impressionnante et parfaitement agencée, avec une approche directe, »in your face « sans subtilité. L’artiste elle-même l’affirme : « Je veux toucher les gens là où ils ont peur d’être touchés. Mes œuvres vous obligent à regarder quelque chose que vous ne voudriez peut-être pas voir. »
En résumé, c’est un parcours fascinant, intrigant et déstabilisant, qui exige du spectateur une capacité à transcender ce trop-plein de pathos, souvent cru.
BOZAR a eu l’excellente idée d’inviter l’artiste à dialoguer avec d’autres créateurs. Berlinde de Bruyckere établit des liens avec Pasolini, Patti Smith et Peter Buggenhout (son mari), tous des artistes qui osent aborder des thèmes tels que la condition humaine, la mort et la souffrance.
Vous l’aurez compris, cette exposition n’est pas pour les âmes sensibles.
Si vous recherchez un remontant après Khoros Berlinde de Bruyckere je vous recommande l’autre exposition à Bozar « When We See Us », qui déborde de spontanéité et de joie panafricaine.”