Bij de inhuldiging van het schilderij van Michaël Borremans op de noordmuur van de klokkenstoel bij de stadshal in Gent zei schepen Annelies Storms: “Ik ben Michaël Borremans bijzonder dankbaar voor het prachtige kunstwerk dat hij ons geschonken heeft. Op die manier kunnen alle Gentenaars en iedereen die Gent bezoekt kennismaken met hedendaagse kunst van topniveau. De komende jaren zal ik nog sterker inzetten op kunst in de publieke ruimte en wil ik nog meer kunstintegraties realiseren.” We zullen zien wat ze zal doen met het “kerkhof” van Leo Coppers in het Citadelpark.

 

In Gent, zoals overal, hebben de investeringen van de politici in de kunst slechts herstructureringen en bezuinigingen opgeleverd. Eén van de gevolgen van deze “investeringen” is de tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten: Love Letters in War and Peace.

Van bij de inkombalie is de toon gezet: mini bezoekersgids op papier dat gerecycleerd lijkt en uitsluitend in het Nederlands. (Bij Designmuseum alleen in het Frans, toeristen in Gent zijn welkom). Toegegeven, niet veel buitenlanders zullen deze tentoonstelling bezoeken, tenzij als toemaat bij een bezoek aan de permanente tentoonstelling.

De tentoonstelling zelf is een weinig coherente verzameling van foto’s, films, tekeningen, schilderijen, prenten en, natuurlijk, brieven, die allemaal min of meer iets te maken hebben met de “liefdesbrieven” van de titel.

Gelukkig zijn er een aantal prachtige tekeningen van Rik Wouters, enkele werken van Edgard Tytgat en Oskar Kokoschka en een schilderij van Modest Huys, een te weinig gekende kunstenaar. Liefhebbers van verhalen en anekdotes zullen in deze tentoonstelling vinden wat ze zelf hebben meegebracht.

De tentoonstelling heeft een tweede luik: Mona Hatoum, een gekende Palestijnse kunstenares vult de centrale rotonde van het museum met een aantal conceptuele werken. Persoonlijk ben ik voorstander van de integratie van hedendaagse kunst in een museum voor schone kunsten, maar hier zie ik helemaal geen verband tussen de getoonde werken van M. Hatoum en het onderwerp van deze tentoonstelling. De verschillende getoonde “werken” verwijzen naar conflicten en / of oorlog maar zijn ver verwijderd van “love letters”.

De mededeling van het MSK

Love Letters in War and Peace’ brengt het bijzondere verhaal van prille, toegewijde, verborgen en verboden liefdes.

Tussen de Frans-Duitse oorlog in 1870-71 en de Grote Depressie in 1929 kende de maatschappij en parallel de beeldende kunst een ware omwenteling.

In deze evolutie speelden kunstenaars een voortrekkersrol. Hun intellectuele, zintuiglijke en emotionele fijngevoeligheid verzette niet alleen bakens op artistiek vlak. Omdat ze zich vrijer in het dagelijkse leven bewogen, traden ze openlijk sociale codes met de voeten en doorbraken ze maatschappelijke conventies.

Hoogtepunten op de tentoonstelling zijn de liefdesbrieven van de dichter Oscar Wilde aan Alfred Douglas, van Dante Gabriel Rossetti aan Jane Morris (mevrouw William Morris), van Dora Carrington aan Lytton Strachey en van Stanley Spencer aan Hilda Carline.

Musea, bibliotheken en archieven van over de hele wereld maar ook tal van privéverzamelaars stellen hun collecties open. Door hun inbreng reizen topwerken van Hans Arp en Sophie Taeuber-Arp, Max Beckmann, Marc Chagall, Hannah Höch, Max Klinger, László Moholy-Nagy, Alfred Stieglitz, Charley Toorop en Félix Vallotton naar Gent.

 

Practisch

Museum voor Schone Kunsten

Fernand Scribedreef 1

Citadelpark

9000 Gent

8 €

dinsdag – zondag: 10u00 tot 18u00

 

 

Lors de l’inauguration de la peinture de Michaël Borremans sur le mur nord du support de la cloche près de l’église Saint-Nicolas à Gand, l’échevin Annelies Storms a dit “Je suis extrêmement reconnaissante à Michaël Borremans de la belle œuvre d’art qu’il nous a donnée. Les Gantois et les visiteurs pourront ainsi se familiariser avec l’art contemporain de haut niveau. Dans les années à venir, je compte encore plus m’investir dans l’intégration de l’art dans les espaces publics.” Curieux de ce que l’échevin décidera pour le « cimetière » de Leo Coppers au Parc de la Citadelle.

Que ce soit à Gand ou ailleurs, les « investissements » dans l’art de la part des politiciens n’ont donné que des restructurations et des restrictions budgétaires.

Un des résultats de ces « investissements » est l’exposition aux Beaux-Arts : Love Letters in War and Peace. Dès l’entrée, vous êtes fixé : mini guide du visiteur sur papier qui semble recyclé et uniquement en néerlandais. (Au Musée du Design uniquement en français, les touristes étrangers sont les bienvenus à Gand). Il est vrai que je ne vois pas une foule d’étrangers visiter l’exposition si ce n’est en complément de la visite de la collection permanente du musée.

L’exposition même est un rassemblement peu cohérent de photos, films, dessins, peintures, gravures et, bien sûr, lettres, qui ont tous quelque chose à voir, de près ou de très loin, avec les « love letters » dans le titre de l’exposition.

Heureusement qu’il y a quelques beaux dessins de Rik Wouters, quelques œuvres d’Edgard Tytgat et d’Oskar Kokoschka et une peinture de Modest Huys, artiste bien trop méconnu.

Les amateurs d’anecdotes et de petite histoire trouveront dans cette exposition ce qu’ils y apporteront.

Pour compléter l’exposition, Mona Hatoum, artiste palestinienne renommée, occupe la rotonde centrale du musée avec quelques œuvres conceptuelles. Si je suis personnellement favorable à l’intégration de l’art contemporain dans un musée des beaux-arts,  je ne vois pas le rapport entre les quelques œuvres de M. Hatoum et le sujet de l’exposition. Ses différents objets exposés se rapportent à des situations de conflits ou de guerre mais sont loin des “Love Letters”.

Le communiqué du muséeDu 8 novembre jusqu’au 22 février 2015, le musée organise l’exposition Love Letters in War and Peace et Mona Hatoum, Close Quarters. Le sentiment amoureux se manifeste sous de nombreuses formes. Tout d’abord, sous forme de lettre, mais aussi dans les arts plastiques, sur le papier ou la toile, en photographie et au cinéma. « Love Letters » suit la piste visuelle de romances connues et moins connues, de la société victorienne fermée aux folles années 20, débridées mais aussi défaitistes, en passant par l’insaisissable désir de la fin du siècle et la période insensée de la guerre.

Infos pratiques

Musée des Beaux-Arts

Fernand Scribedreef 1 Citadelpark 9000 Gand

mardi au dimanche de 10h00 à 18h00

8€

museum.msk@gent.be

Marinetti-Medium--BCQG