Ver weg van het ietwat pompeuze discours over “het opbouwen van een collectie”, is deze tentoonstelling een eerbetoon aan Jan Hoet en verzamelaars Marc en Annie Matthys-Colle. Sleutelfiguren in de Belgische hedendaagse kunst,  speelden zij een cruciale rol in de transformatie van Gent van een naar het verleden georiënteerd bastion gefocust op de Latemscholen tot een dynamisch centrum voor hedendaagse kunst.

Voor doorgewinterde kunstliefhebbers wordt deze tentoonstelling een reis van herontdekking. Ze zullen met veel interesse de iconische tentoonstellingen van Jan Hoet herbeleven, zoals “Chambres d’Amis” en “Kunst na 68”, en met plezier werken herontdekken van Mario Merz, Thomas Schütte, Franz West, Jan Vercruyssen en andere grote namen.

Voor de jongeren wordt deze tentoonstelling een uitstekende introductie tot de hedendaagse kunst.  Een minpunt: Hoewel de informatiepanelen de context van de collectie goed belichten, ontbreekt het ze helaas aan informatie over de werken zelf. Een gemiste kans om hedendaagse kunst nog toegankelijker te maken voor een breed publiek en de interesse van bezoekers voor de getoonde werken te wekken.

SMAK schrijft :Waarin verschilt de blik van de museumdirecteur van die van de verzamelaar? Tien jaar na het overlijden van Jan Hoet, oprichter van het S.M.A.K., zoeken we in deze collectietentoonstelling naar de gelijkenissen en de verschillen met de aankopen van Dr. Roger Matthys; oprichter van het V.M.H.K., de voorloper van S.M.A.K.

Tien jaar na het overlijden van Jan Hoet (1936-2014), oprichter van S.M.A.K., onderzoekt deze tentoonstelling de gelijkenissen en verschillen tussen Hoets aankoopbeleid en dat van verzamelaarskoppel Roger en Hilda Matthys-Colle. Dr. Roger Matthys (1920-2016) was een van de oprichters van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (V.M.H.K.), een organisatie die ijverde voor een eigen museum en zelf ook kunst aankocht. Als voorzitter had Matthys veel invloed op het aankoopbeleid van de V.M.H.K. Zijn privécollectie omvatte heel wat kunstenaars die werden tentoongesteld of aangekocht door het museum. Beide collecties zijn dan ook nauw met elkaar verweven en vullen elkaar aan.

Wat de Collectie Matthys-Colle zo interessant maakt, is niet alleen dat ze vijftig jaar omspant maar ook dat Roger Matthys vaak in een vroeg stadium werk kocht van kunstenaars en dit voor zowel zijn privécollectie als de V.M.H.K. Bovendien beperkte de Collectie Matthys-Colle zich niet tot één bepaalde stroming maar biedt ze een gecondenseerd overzicht van de kunstgeschiedenis van de tweede helft van de twintigste eeuw – met weliswaar haast uitsluitend mannelijke en westerse kunstenaars.

Vooral aan het einde van Dr. Matthys’ leven en na zijn overlijden, werden werken verkocht of omgeruild als ze niet langer in de collectie pasten of om middelen vrij te maken voor nieuwe aankopen. In 2020 werden 39 werken in langdurige bruikleen gegeven aan S.M.A.K. Deze tentoonstelling toont nu voor het eerst ook ander werk uit de Collectie Matthys-Colle. Gezien de historische verwantschap tussen de collectie van de verzamelaars en die van het museum worden zo hiaten ingevuld en werken samengebracht als koppels of ensembles. Van elke kunstenaar in deze tentoonstelling is – of was ooit – werk aanwezig in beide collecties.

Op de bovenverdieping gaat een archieftentoonstelling dieper in op de Collectie Matthys-Colle en op de figuur van Jan Hoet. In de ruimte van de Vrienden van S.M.A.K. kan je een selectie edities ontdekken van kunstenaars die vertegenwoordigd waren in de Collectie Matthys-Colle en werden uitgegeven door de V.M.H.K. 

practisch : Tot 5 Jan.

Ma-Ve: 9:30 – 17:30

W.E. 10-18

13€

Loin des discours pompeux sur les “méthodes de constitution d’une collection”, cette exposition rend hommage a Jan Hoet et les collectionneurs Marc et Annie Matthys-Colle,  figures clés de l’art contemporain en Belgique et de la transformation de Gand d’un bastion passéiste focalisé sur les écoles de Lathem en un centre dynamique d’art contemporain.

Pour les nostalgiques  ce sera un voyage de re-découverte pour ceux qui ont vécu les expositions emblématiques de Jan Hoet (Chambres d’Amis, Kunst na 68…), avec des retrouvailles heureuses avec des œuvres de Mario Merz, Thomas Schütte, Franz West, Jan Vercruyssen et d’autres.

Pour les plus jeunes ce sera une introduction magistrale à l’art contemporain, retraçant les mouvements et les artistes clés de ces dernières décennies.

Seul bémol : les cartels explicatifs, s’ils éclairent bien le contexte de la collection, manquent d’informations sur les œuvres elles-mêmes. Une occasion manquée de rendre l’art contemporain plus accessible à un public plus large. 

SMAK écrit : À l’occasion du dixième anniversaire de sa mort, Jan Hoet (1936-2014), fondateur du musée, fait l’objet d’une exposition spéciale intitulée “Private Passion X Public Duty. Hoet & Matthys-Colle: Through Collectors’ Eyes.”

Dix ans après le décès de Jan Hoet (1936-2014), fondateur du S.M.A.K., la présente exposition étudie les ressemblances et les différences entre la politique d’acquisition de Jan Hoet et celle du couple de collectionneurs formé par Roger et Hilda Matthys-Colle. Le Dr Roger Matthys (1920-2016) a été l’un des fondateurs de la V.M.H.K., l’association pour le musée d’art contemporain, une organisation qui s’est battue pour la création d’un musée d’art contemporain et qui achetait aussi elle-même de l’art. Président de celle-ci de 1974 à 1979, Matthys a exercé une grande influence sur la politique d’acquisition de la V.M.H.K. Dans sa collection privée figuraient bon nombre d’artistes qui ont été exposés ou achetés par le musée. Les deux collections, la privée et la publique, sont donc étroitement liées et complémentaires. 

Ce qui fait l’intérêt de la Collection Matthys-Colle, c’est non seulement qu’elle embrasse une période d’une cinquantaine d’années, mais aussi que Roger Matthys a souvent acheté des œuvres d’artistes à leurs débuts, et ce tant pour sa collection privée que pour la V.M.H.K. De plus, la Collection Matthys-Colle ne s’est pas limitée à un courant, mais propose un condensé de l’histoire de l’art de la deuxième moitié du xxe siècle – avec, il est vrai, presque exclusivement des artistes masculins et occidentaux.

C’est surtout à la fin de la vie du Dr Matthys et après son décès que des œuvres ont été vendues ou échangées, parce qu’elles ne cadraient pas avec le reste de la collection ou encore pour dégager des fonds pour procéder à de nouvelles acquisitions. En 2020, 39 œuvres ont été prêtées pour une longue durée au S.M.A.K. La présente exposition montre aujourd’hui pour la première fois également d’autres œuvres de la Collection Matthys-Colle. Vu l’affinité historique qui existe entre la collection des Matthys et celle du musée, des lacunes sont ainsi comblées, et des œuvres aussi parfois réunies pour former des paires ou des ensembles. Chaque artiste qui figure dans cette exposition est en effet – ou a été jadis – représenté dans les deux collections. 

À l’étage, une exposition consacrée aux archives s’attarde sur la Collection Matthys-Colle et sur la figure de Jan Hoet. Dans l’espace dédié aux Amis du S.M.A.K., vous pouvez découvrir une sélection d’éditions d’artistes qui étaient représentés dans la Collection Matthys-Colle et ont été édités par la V.M.H.K. 

Infos pratiques

–> 5 /1

Lu-Ve: 9:30 – 17:30

W E 10-18

13€