Hangar presenteert de tentoonstelling van Stephan Vanfleteren als die van de grootste Belgische fotograaf. Een gedurfde bewering om het publiek te lokken, en het moet worden toegegeven dat sommige portretten, zoals die van Stromae en Arno, inderdaad adembenemend zijn.

Voor mij ligt de echte parel van deze tentoonstelling op de bovenverdieping: een catalogus die het volledige oeuvre van Vanfleteren in kaart brengt. Met plezier heb ik zijn foto’s van de voorgaande jaren herontdekt, allemaal even interessant,en vooral die van vóór zijn toewijding aan een zekere maniërisme of pictorialisme.

De huidige tentoonstelling drijft deze esthetiek naar een hoogtepunt, met een terugkerend thema rond de dood. De beelden zijn prachtig, het licht is perfect beheerst, waardig de grootste meesters, en de ensceneringen zijn spectaculair,soms zelfs religieus aandoend.

Persoonlijk raakt deze mystieke sfeer me niet bijzonder. Maar ik ben ervan overtuigd dat velen onder jullie gecharmeerd zullen zijn door deze technische virtuositeit en dat critici het genie van de kunstenaar zullen bejubelen.

Ik nodig jullie daarom uit om de tentoonstelling te bezoeken en je eigen mening te vormen. Aarzel niet om deze te delen in het gedeelte “commentaar” hieronder.”

Hangar schrijft:

Stephan Vanfleteren is een van de meest gerenommeerde Belgische fotografen. Bij het grote publiek is hij vooral bekend om zijn indringende zwart-wit portretten van zowel beroemde als anonieme personen. Zijn werk is echter veel gevarieerder dan dat. Vanfleteren begon zijn carrière als persfotograaf en maakte boeiende fotoreportages van gebeurtenissen die het nieuws domineerden. Later begon hij verschillende thema’s uit te werken in uitgebreide foto-essays, variërend van winkelpuien tot een reis langs de mythische Atlantikwall. De afgelopen twaalf jaar werkte Stephan Vanfleteren intensief thuis, in een studio met daglicht.

De tentoonstelling ATELIER, afgeleid van het gelijknamige boek, is een verzameling van deze werken. Of hij nu werkt met natuurlijk licht of kunstlicht, Stephan Vanfleteren zoekt naar schoonheid en betekenis. Grijze theatergordijnen zijn alomtegenwoordig op de achtergrond. De fotograaf vereeuwigt zowel bekende persoonlijkheden als anonieme figuren. Hij is geïnteresseerd in de rimpels op het gezicht van een oude visser en bekijkt de hand van Nick Cave met dezelfde aandacht als een aangespoelde fles. Hij aanbidt zijn kinderen, ziet ze opgroeien, en de oude gepassioneerde artiesten. Hij aanschouwt het verstijfde kleine lichaam van een ijsvogel of de flexibele taille van een danser, terwijl hij het zonlicht volgt terwijl het zachtjes over het gordijn glijdt.

Woensdag t/m zondag
12:00 / 18:00

tot 21/12

9€

Place du Châtelain 18 Kasteleinplein
1050 Brussel, België

Hangar présente l’exposition de Stephan Vanfleteren comme celle du plus grand photographe belge. Une affirmation audacieuse qui vise à attirer le public, et il faut avouer que certains portraits, comme ceux de Stromae et Arno, sont effectivement époustouflants.

Pour moi, la véritable pépite de cette exposition se trouve à l’étage supérieur : un livre catalogue qui retrace l’ensemble de l’œuvre de Vanfleteren. J’y ai redécouvert avec plaisir ses photographies des décennies précédentes, toutes aussi intéressantes les unes que les autres, et surtout celles réalisées avant qu’il ne s’adonne à un certain maniérisme ou pictorialisme.

L’exposition actuelle pousse cette esthétique à son paroxysme, avec une thématique récurrente autour de la mort. Les images sont superbes, la lumière est maîtrisée à la perfection, digne des plus grands maîtres, et les mises en scène sont spectaculaires, frôlant parfois le religieux.

Personnellement, cette ambiance mystique ne me touche pas particulièrement. Mais je suis convaincu que beaucoup d’entre vous seront séduits par cette virtuosité technique et que les critiques encenseront le génie de l’artiste.

Je vous invite donc à aller voir l’exposition et à vous forger votre propre opinion. N’hésitez pas à la partager dans la rubrique “commentaires” ci-dessous.”

Hangar écrit :

Stephan Vanfleteren est l’un des photographes belges les plus renommés. Pour le grand public, il est surtout connu pour ses portraits pénétrants en noir et blanc de personnes célèbres ou anonymes. Cependant, son œuvre est bien plus variée que cela. Ayant débuté sa carrière comme photographe de presse, Vanfleteren réalise des reportages captivants sur les événements qui font l’actualité. Plus tard, il a commencé à développer une variété de thèmes dans de vastes essais photographiques, allant des devantures de magasins à un voyage le long du mythique Mur de l’Atlantique. Au cours des douze dernières années, Stephan Vanfleteren a travaillé intensément chez lui, dans un studio éclairé par la lumière du jour.


L’exposition ATELIER, dérivée du livre du même nom, est une collection de ces œuvres. Qu’il travaille avec la lumière naturelle ou artificielle, Stephan Vanfleteren recherche la beauté et le sens. Les rideaux de théâtre gris sont omniprésents en arrière-plan. Le photographe immortalise aussi bien des personnalités connues que des anonymes. Il s’intéresse aux rides du visage d’un vieux pêcheur et examine la main de Nick Cave avec la même attention qu’une bouteille échouée sur le rivage. Il adore ses enfants, les regarde grandir, et les vieux artistes passionnés. Il contemple le petit corps raidi d’un martin-pêcheur ou la taille souple d’une danseuse, en suivant la lumière du soleil qui glisse doucement sur le rideau.

Du mercredi au dimanche
12:00 / 18:00

9€

fin:21/12

Place du Châtelain 18 Kasteleinplein
1050 Bruxelles, Belgique